Čekání na slevy by se u aut nemuselo vyplatit
Automobilový průmysl jako klíčový sektor ekonomiky je zásadním tématem posledních dnů a týdnů. Množí se informace o očekávaných slevách v oblasti nových vozů. Mnoho zákazníků proto s nákupem váhá a čeká na budoucí výhodnější nabídky. Toto čekání by se ovšem podle ředitele společnosti CB Auto, Františka Fišera, nemuselo vyplatit.
Jak velký propad v prodeji automobilů jste v důsledku pandemie zaznamenali?
Je pravdou, že prodeje nových aut vykázaly v dubnu výrazný propad. Koneckonců je to patrné i ze statistiky registrací nových vozů, která v březnu a dubnu vykazuje třetinový, respektive poloviční pokles registrací nových vozů ve srovnání s minulým rokem. Tato čísla zřejmě vedou ke spekulacím, že o nová auta není zájem, a proto budou zlevňovat. Uvedený propad je, dle mého názoru, spíše výsledkem omezených možností vůz koupit a registrovat. Prodej nových vozů byl do 20. 4. uzavřen a nový vůz byl k mání pouze formou distančního prodeje. Navíc došlo k výraznému omezení provozu magistrátu a nové vozy bylo možné přihlásit pouze ve velmi omezené provozní době. Svůj díl na poklesu prodeje nových vozů nesou i odstávky výrobních závodů a související odložené expedice již vyrobených vozidel. Osobně považuji pokles zájmu v březnu a dubnu za logický, protože zákazníci měli v první řadě jiné starosti, než je koupě nového vozu.
Spekuluje se o tom, že nové vozy by už brzy nemusely být dostupné. Co si o těchto spekulacích myslíte vy osobně?
Nevidím k tomu důvod. Výroba vozů se vrací do původního tempa a dodávky nových vozů do standardních termínů. Kvůli březnovému a dubnovému poklesu prodejů máme velký výběr skladových vozů ihned k odběru. Tyto vozy jsou navíc velmi zajímavě cenově zvýhodněné. Zákazníci mají zvýšený zájem o tyto vozy, protože si mohou pořídit nový vůz za atraktivní cenu. Nemáme žádné indicie, že by se chystalo plošné zlevňování nových vozů. Naopak, mnoho zmiňovaných cenových zvýhodnění na skladové vozy platí pouze do konce května, u některých modelů maximálně do konce června.
Někteří zákazníci teď možná s koupí nového vozu otálejí a vyčkávají na výhodnější nabídky. Dělají dobře?
Zvyšující se nároky na bezpečnost a ekologický provoz vozů s sebou přináší vysoké náklady na vývoj. Výrobci automobilů navíc čelí hrozbě vysokých pokut v případě překročení striktních emisních limitů. Mají tedy možnost je zaplatit, anebo masivně investovat do nízkoemisních technologií. Oba případy se ale logicky promítnou do konečných cen vozů. Bezpečnost každého nového modelu vozu se výrazně zvyšuje díky využití celé řady asistenčních systémů. Ve vozech nižších středních tříd dnes běžně vidíme bezpečnostní prvky, které byly před třemi lety výsadou prémiových modelů. To jsou některé z důvodů, proč informace o možném plošném snížení cen nových vozů považuji za nereálné. Zákazníci, kteří zvažují koupi nového vozu, by proto neměli váhat a měli by využít současných cenových zvýhodnění na skladové vozy. V kombinaci s výhodnými nabídkami financování, u kterých úrokové sazby klesají na historická minima, je to skvělá šance, jak ušetřit při koupi nového vozu.
Který trh může podle vás současná situace ovlivnit nejvíce?
Současná situace může z mého pohledu výrazně ovlivnit trh s ojetými vozy. Prozatím je ojetých vozů na trhu dostatek a cenová politika obchodníků je velmi příhodná dobrému nákupu. Leasingové společnosti reagují i v tomto odvětví. U nás nabízíme financování s úrokem už od 0 %. Financování máme navíc v akčních nabídkách spojené s dalšími benefity. Bohužel nebude tento stav trvalý. Pokles prodeje nových vozů se promítne do úbytku nabídky ojetých vozů. S ohledem na současný vývoj eurového kurzu se s vysokou pravděpodobností zvýší ceny dovážených ojetých vozů. Kombinace těchto faktorů by mohla v budoucnu vést k obecnému zvýšení cen ojetých vozů.